2011. február 8., kedd

Zöld - dió likőr

Jöhet a már beharangozott zöld- dió likőr ??



zöld-dió likőr



Nem  is igazán tudom mi ez, talán nem is likőr, mert annál sokkal erősebb. De pálinkának sem nevezhető.
Sok -sok dió lett, ez az a fajta amit nem túl nagy élvezet pucolni, kicsi is meg kemény a héja. Aztán  a családom  tagjai egyáltalán nem lelkesednek a dió töréshez mint elfoglaltsághoz. Hiába minden erőfeszítésem, bevettetem már, hogy ideálisabb adventi program nem is létezne ettől, kilátásba helyeztem jobbnál jobb süteményeket, diós édességet, nem lehettem elég meggyőző, ez a dió nem volt kelendő az elmúlt években sem. A diófát egyébként szereti mindenki a maga módján a gyermek Tarzant meghazudtoló mutatványokat hajt végre rajta, van inda, azaz karnyi vastagságú kötél is ehhez, hűvös, árnyékos, alatta remekül lehet olvasgatni nyáron,  ősszel meg  leveleket gereblyézni ( - akkor mindenki tevékenységét említettem ugye?).
Nem utolsó sorban erre felé nagy divat az "orehovac" azaz dió likőr készítése, meglepő módon a szomszédaim mind lelkes likőr készítők.  ....  Hát, most én is beálltam a sorba, ha nem is az Ő bevált tradicionális receptjüket vettettem be a múlt nyáron. Lapozgattam és rátaláltam egy hazai és egy olasz változatra amit szimpatikusnak ítéltem  utólag  elismerem jól választottam  most az egyik íme:


GYOMORKESERŰ ZÖLD DIÓBÓL Kolozsvári Puskás Sándor receptje  alapját amit itt találtam



Hozzávalók:



  • 1 liter szőlő pálinka (rakia) erősebb mint 50 fokos
  • 30 szem zöld dió,
  • fél szerecsendió,
  • 5 szem szegfűszeg,
  • egy kávéskanál ánizs,
  • egy kávéskanál fahéj,
  • egy kávéskanál kardamom
  • fél kilogramm cukor,
  • víz,
  • 1 narancs héja feldarabolva.



Elkészítése: a zöld diókat alapos mosás után felszeleteljük,  a két végét eltávolítjuk,ne feledjük a zöld dió sárgás-barnás elszíneződés okoz  ezért feltétlen  használjunk egyszerhasználatos gumikesztyűt amikor  a zölddióval dolgozunk!   Egy széles szájú üvegbe tesszük az előkészített zöld diókat és felöntjük  a rakiaval ( pálinkával). A fűszereket  is ,kissé megtörve, belerakjuk. Három hétig meleg helyen tartjuk, és naponta vagy két naponként megkavarjuk, majd leszűrjük. A diót újra felöntjük kevés vízzel (éppen hogy elfedje), egy-két napig így hagyjuk, hogy a víz kivonja a maradék szeszt. Majd ezt is hozzáadjuk a többihez. A cukorból erős szörpöt készítünk, csak annyi vizet teszünk, amíg a cukrot elfedi. Felfőzzük, lehűtjük és a leszűrt diókivonathoz keverjük. Ízlés szerint állítjuk be a szesz erősségét és az édességet. Üvegekbe szűrjük, és legalább egy hónapig tovább érleljük (egy év érlelési idő az ideális). Az első üvegcsét  félév elteltével bontottuk fel, a  kóstolás után  elégedettek vagyunk az eredménnyel,  ami azt jelenti,  jövőre is teszünk zöld diót alkoholba, már ha lesz rakiánk mert azt eddig ajándékba kaptam.
Természetesen a diót is eltettem nem dobtam ki, süteménybe,mint  a gyümölcskenyér is  remekül illik.
Készítettem egy desszertet is a felbontás alkalmából, gesztenyelekvár, zöld dió, kávé, keksz és zöld dió likőr kombinációja  ez amolyan " másnapos"  desszert,  idő kell neki míg az ízei összeérnek .
Nekem is idő  kéne, most rohanok  mert hoki- edzés a gyereknek, talán  később jön a desszert részletezése is ,..........
 

Egészségetekre!

Ha tetszett a bejegyzés, recept, készítsd el te is, ha van kedved írd meg a véleményed,örülnék neki! Csatlakozhatsz a rendszeres olvasókhoz, vagy követheted a Rozmaring & ibolya Facebook oldalát is, hogy ne maradj le a blog újdonságokról !

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...