2013. június 28., péntek

rózsa-lekvár

Vége a kánikulának!
( ....ha csak átmenetileg is, örüljünk neki !)

Szinte hűvös nyári napok köszöntöttek be. Használjuk ki, ragadjunk főzőkanalat  itt az ideje  a befőzésnek !






 
 
Egy különleges lekvár receptre bukkantam !


Nem mindennapi, igazán rendkívüli ( számomra mindenesetre az ),   a rózsa-lekvár .
Édes, illatos,  érdemes kipróbálni !
Igazi balkáni  íz !

Ezt a fajta lekvárt vétek lenne kenyérre kenni s úgy majszolni, ebből egy kis kanálkával "illik " kóstolni, ízlelni hogy minden ízlelő bimbókkal érezzük és beszippantsuk illatát egy pillanatra megfeledkezve  a világról .

Régi balkáni  szokás szerint az érkező vándort, vendégeket   először "slatko"-val ( cukor szirupban eltett gyümölccsel, legtöbbször sárgacseresznyével ) azaz édességgel kínálják s egy pohár vízzel.
Nos így tudnám  elképzelni én is a rózsalekvárt a konyhámban  vagy  tea, kávé mellé kínálva  cukor helyett.

Magyar kiadásban 1930  körül jelenhetett meg a

"Házi czukrászat és befőttek könyve"  Hírneves  magyar franczia,angol és német források  nyomán .

Itt szerepel a rózsalekvár receptje is,mely alapján dolgoztam.
A rózsákat  a kertekből  gyűjtöttem be .


Rózsa-lekvár

"Ehhez legalkalmasabb a czukorrózsa vagy a százlevelű rózsának már érett levele.
Ezeket apróra összevágjuk,megmérjük és ép annyi súlyú czukrot veszünk  hozzá.Azt kevés  vízzel felforraljuk s az aprított rózsaleveleket benne addig főzzük, míg az egész sűrű péppé lesz.Ekkor kihűlve üvegekbe töltjük és három - négy órára a sütőben hagyjuk ."



 
 
 
 
 
Természetesen "modernizáltam" a  gondosan kimosott "előmelegített" üvegekbe töltött rózsalekvárt most is mint minden  más esetben  pár percre fejjel lefelé fordítottam, majd  hűtőtáskában pihentettem kihasználva annak melegen tartó hatását.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...