2013. október 22., kedd

Tepertős pogácsa

Töpörtyűt kaptam ajándékba, egész apróra "reszelve". Ebben  a formában még nem találkoztam töpörtyűvel, azt mondják ez  " sodorva" készül mint a dohány, szerb specialitás ( Sumadia térségből származik),  ezért az elnevezése is erre utal ( dohánytöpörtyű?) .  Első ránézésre rögtön  a pogácsára gondoltam. Igen, ez lenne  a legjobb ebből!
 Ez a tepertős pogácsa, mint nálunk szinte minden,  teljeskiőrlésű lisztből készült és vörösborral így sötétebb a megszokottnál emiatt bátran használtam színesborsot az ízesítésére.



Töpörtyűs pogácsa

Élesztőt futtatok  langyos tejben, lisztet szitálok a közepébe " fészket" csinálok,  ebbe kerül  a felütött tojás, só, frissen őrölt bors, joghurt és a vörösbor .Összegyúrom az összetevőket  kemény tésztává. Inkább kicsit keményebb legyen, mert majd az élesztő hatására, meg a tepertőtől úgyis  lágyul .Letakarva pihentetem 10-15 percet .Újból gyúrom, hajtogatom,  pihentetem, ismét hajtogatom  és megint pihentettem  végül harmadszorra is  hajtogatom, pihentetem a tésztát.
Két ujjnyi vastagra kinyújtom  és szaggatom. Papírral bélelt sütőlemezen további 10-15 perc pihenés után közepesen meleg  sütőben kisütöm.
Aki fényesen szeretné az kenje meg  enyhén felvert tojássárgával sütés előtt,én nem szoktam .

Kész a töpörtyűs pogácsa !.


töpörtyűs pogácsa
Hozzávalói :

  • 500 g  liszt
  • 250 g  tepertő
  •   20 g  élesztő
  •    1 dl  tej
  •    1,5 dl joghurt
  •    1     tojás
  •    1 dl vörösbor
  •           kávés kanálnyi himalaya só

  • színes bors frissen őrölve( bőven )




1 megjegyzés:

  1. A makói hagyma, a szegedi téliszalámi, a gyulai kolbász és a kalocsai fűszerpaprika után a tepertős pogácsát is bejegyezték az Európai Bizottság
    1200 védett élelmiszert tartalmazó listájára.

    VálaszTörlés

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...