2016. április 3., vasárnap

Csalán krémleves posírozott tojással


Reneszánszukat élik a vadonélő ehető zöldnövények ún.gyomok?
Csalán = gyógyító növény



A hétvégi piacozásunk alkalmával egy zacskó  csalánt kaptam, ajándékba. Nem újdonság, az egyik árusunk akinél rendszeresen vásárolok,  mindig kedveskedik valamivel, most csalánnal. 
Na de csalánt én még nem ettem, nem készítettem  soha!
Csinálj levest belőle!- mondta, s én szót fogadtam.
Hallottam róla, hogy lehet levest, pitét, főzeléket  is készíteni  csalánból, sőt a levét is érdemes kipréselni, ám eddig nem kóstoltuk. Eljött ennek is az ideje,

 csalán krémleves posírozott tojással 

lett belőle.




Kicsit utána is jártam,megtudtam, hogy a fiatal leveleiből főzeléket főznek, állatokkal etetik, mert  vitaminokat ( béta karotin,B-,C-, K-,) és   a szervezet  számára  a szükséges sókat tartalmaz.
A  csalán a gyógyászatban  sokoldalúan használható, a magas vérnyomás, reuma, köszvény, hólyaghurut kezelésére, vesetisztítóként. Egyes írások  azt is említik hatásos  az allergiás tünetek enyhítésében, mint  a széna nátha, asztma, csalánkiütés.Eredményesen használható a tizenévesek pattanások elleni harcában  is. A böjt és tisztító kúrák idején szintén kedvelt teaként.


A friss zsenge csalán leveleket alaposan  megmostam átválogattam. A biztonság kedvéért  kesztyűben , mert  a csalán csíp! A növény szárát és leveleit ún .csalán szőrök borítják  melyek    hangyasavat, acetilkolint, szterotonint,hisztamint  tartalmaznak.A bőrrel érintkezve pirosodást okoznak,égető,csípő fájdalmat okoznak,fel is hólyagosodhat. A leveleket konyhai ollóval csíptem le és forrásban levő vízben 2-3 percig hagytam,  majd leszűrtem. A leszűrt levet fogjuk fel miután kihűlt jó lesz virágokat öntözni, vagy permetként használni a  kiskertben!
Miután leszűrtem  a csalánt, a leveleket a vajon  megpárolom, hozzáadom az apróra vágott fokhagymát,megszórom liszttel, és felengedem  tejjel,elkeverem és  hús-csontlével hígítom.Most nálunk húsvét után még volt sonka főzőlé így azt adtam hozzá figyelembe véve,hogy ez  a sonkalé eléggé sós nem láttam szükségesnek megsózni.
Kiforraltam, merülő mixerrel pépesítettem  és tálaláskor egy -egy kanálnyi tejfölt kínáltam hozzá.


Külön edényben  ecetes vizet forraltam majd óvatosan egyenként beleengedtem  a tojásokat keverés nélkül 4 percig főztem,szűrőkanállal kiemeltem  és  erre szervíroztam   a forró levest.
Nekünk nagyon ízlett.
Ajánlom  kipróbálásra, most tavasszal érdemes egy sétát tenni begyűjteni ezt  a sok helyen gyom növénynek titulált gyógynövényt és  frissítő-élénkítő ételt varázsolni belőle  a télen vitamin hiányban szenvedett szervezetünk örömére.   


Hozzávalók:

  • két maroknyi  zsenge csalán  levél 
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 20 g liszt
  • 2 dl tej
  • 1 l sonkalé( hús-, csontlé)
  • 1-1 kanál tejföl
  • 1-1 tojás 
  • 1 evőkanál ecet


Jó étvágyat !
Ha tetszett a bejegyzés, recept, készítsd el te is, ha van kedved írd meg a véleményed,örülnék neki! Csatlakozhatsz a rendszeres olvasókhoz, vagy követheted a Rozmaring & ibolya Facebook oldalát is, hogy ne maradj le a blog újdonságokról !
📷  https://www.instagram.com/rozmaringesibolya/


1 megjegyzés:

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...