2016. augusztus 12., péntek

Reform túrós csusza

Magyaros  ízek kedvelőinek...kicsit "modernizálva" a  klasszikus  túrós csusza.




-"Magyarország legtöbb részében a gyúrt túrós tésztákat  tartják  a legjobb és legmagyarabb tésztának és tényleg  ha jó hozzávalóval készítik ,igen ízletes étel is ,de nem mindenki tudja méltányolni zsíros és nehéz voltánál fogva"-írja Zilahy Ágnes  a  Valódi  Magyar Szakács Könyvben 1892-ben.


Friss édes tehén túróval és finom jó tejföllel készül ,sült szalonna és mangalica sonka  pörccel kínálva  a túrós csuszám ,ám  teljes kiőrlésű lisztből és nem zsírban "úsztatva".Magam gyúrtam  a tésztát ahogy azt annak idején Anyukámtól és Nagymamámtól ellestem.Vagy mégsem teljesen úgy....? .Mint említettem a fehér lisztet teljes kiőrlésűre cseréltem , tojást is csak egyet használtam  (  a biztonság kedvéért).





Nem olyan ördöngős dolog ez érdemes "vesződni vele",sőt a tészta gépet elő sem vettem, sodrófával is percek alatt kinyújtottam a tésztát, úgyis kézzel kell tépkedni a csusza tésztát.



házi tészta


Hozzávalók:


  • 600 g teljes kiőrlésű liszt
  •     1    tojás
  •           kevés langyos víz ( amennyit  a tészta felvesz)
  •           tengeri só
  • 450 g tehén túró
  •     3 dl tejföl
  • 100 g füstölt szalonna
  •   50 g füstölt mangalica  sonka



házi tészta



A túrót morzsoljuk apróra, a felét keverjük el  a tejföl felével,tegyük félre!
A lisztet szitáljuk a munkafelületre, közepébe üssük bele  a tojást, sózzuk meg, és annyi vízzel gyúrjuk össze,hogy kemény tésztát kapjunk.A simára dolgozott tésztát osszuk 2-3 részre. gyúrjuk át ismét, formázzunk cipókat belőle  és pihentessük  konyharuhával letakarva 15 percet.
Aztán lisztezett felületen  nyújtsuk  sodrófával vékony "levelekké" ezt a műveletet lehet(ne) géppel is,de  a fent említett okok  miatt én  a kézzel való gyúrás-nyújtás mellett döntöttem. hagyjuk néhány percig szikkadni  a  kinyújtott tészta  leveleket  majd kézzel tépkedjünk darabokat   "csuszákat" belőle.amit gyengén meglisztezve terítsünk szét.Fazékban forraljunk  sós  vizet és bő vízben  főzzük ki   csusza tésztát.
Közben a szalonnát és  mangalica sonkát ( bőre nélkül ) kockázzuk fel és  ( nagy )serpenyőben  süssük ki ,kicsit pirítsuk le.
A friss tésztával  vigyázzunk,  egyszerre ne tegyünk sokat  a főzővízbe!tapasztalataim szerint több vizet-teret  igényel  mintha száraz tésztát főznénk,ezért javasolt több részletben  kifőzni!
A szalonna-sonka  pörcöt  tegyük félre   és  a kisült  zsíradékon  forgassuk át a  kifőzött tésztát ,keverjük át  a  túró-tejföl felével.
Tálaláskor   a maradék túrót és tejfölt és  tegyük a  tetejére,valamint  szórjuk meg a kisült  szalonna-,mangalica  sonka darabokkal.


házi túróscsusza  lecsóval


Azonnal forrón tálaljuk!


házi tészta


Többször találkoztam étlapok menüsoraiban   halászlével párosítva kínálva, javaslom lecsóval is kipróbálni !


házi túróscsusza  lecsóval



Ha tetszett a bejegyzés,iratkozz fel az olvasók  közé és csatlakozz a Rozmaring&ibolya Facebook oldalához is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Printfriendly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...